Spring naar hoofd-inhoud

Missie en visie

 

Onze missie: Elke dag samen een beetje beter! Leerlingen en leerkrachten werken voortdurend met passie aan de eigen én aan elkaars ontwikkeling. We willen samen leren én blijven leren.

 

“Passie”, “samen” en “blijven leren” zijn de kernwoorden in onze missie. Op onze school tref je betrokken leerlingen, leerkrachten en schoolleiding aan die met passie werken aan eigen en elkanders ontwikkeling. We inspireren elkaar en hebben zorg voor elkaar. We willen van en met elkaar leren. Door samen te werken en te leren ontstaat er een leefomgeving waarin kinderen zich goed kunnen ontwikkelen. Dat is een situatie die de moderne maatschappij van ons vraagt. Om kinderen voor te bereiden op een snel veranderende wereld moeten ze leren dat ze moeten blijven leren.

 

We hebben opdracht zorg te dragen voor de brede ontwikkeling van onze leerlingen. Dat wil zeggen: zorgen dat alle leerlingen zich op cognitief, sociaal-emotioneel, cultureel en lichamelijk gebied optimaal kunnen ontplooien en goed voorbereid zijn op hun verdere (school)loopbaan. We bieden kinderen ondersteuning en sturing in het ontwikkelen van talenten (kennis en vaardigheden). Zo wordt voor kinderen een zo optimaal mogelijke basis gelegd om een evenwichtig en autonoom persoon te worden die kan participeren in de (toekomstige) maatschappij. Dit willen we creëren in een veilige en uitdagende  leeromgeving.



We willen in ons onderwijs uitgaan van de 3 basisbehoeften die de uitgangspunten vormen van ons adaptief onderwijs:
 

  • Autonomie (Ik regel het zelf!): je staat zelfstandig, vanuit de eigen mogelijkheden in de wereld en je krijgt de ruimte van anderen om dit mogelijk te maken.
  • Competentie (Ik kan het!): weten dat je "iets kunt", weten dat je sterke kanten hebt, talenten hebt en dat die gewaardeerd en gerespecteerd worden door anderen.
  • Relatie (Ik hoor er bij!): je hebt contacten met anderen, je hebt betekenisvolle relaties met mensen en je wordt in die relatie gerespecteerd. Interactie met de sociale omgeving is voorwaardelijk voor de ontwikkeling.

Wij vinden het belangrijk ons werk te doen op basis van een aantal kernwaarden, die we gezamenlijk bepaald hebben op BS Inghelosenberghe: Samen - groei - eigenheid en veiligheid - enthousiasme.

Samen:  Ik hoor erbij, ik heb het fijn op school.

Het is belangrijk om samen te werken, samen te spelen, samen te leren en samen te zijn. Zo leer je jezelf en anderen steeds beter kennen. We kunnen van elkaar leren en elkaar stimuleren. We hebben zorg voor elkaar.

Groei: Ik leer meer, doordat ik probeer.

We sluiten aan bij de leerbehoeften van kinderen en geven hen de kans om te groeien in de richting die motiveert en inspireert. Ook de leerkrachten worden uitgedaagd om vaardigheden, attitudes en kennis verder te ontwikkelen.

Eigenheid en veiligheid:Ik word gezien en begrepen. 

Eigenheid hebben we allemaal. Iedereen is uniek, met eigen typische kenmerken die je maken tot wie je bent. Elk kind ontwikkelt zich op zijn eigen mooie manier en in een eigen tempo. Als we gezien worden zoals we echt zijn, voelen we ons erkend. Het draagt bij aan veiligheid, een positief zelfbeeld, vertrouwen en weerbaarheid. Veiligheid betekent voor ons ook dat we in een open cultuur met elkaar samenwerken, waarin we duidelijke regels hanteren en zorgvuldig communiceren.

Enthousiasme: Ik heb plezier in wat ik doe.

Kinderen zijn enthousiast en nieuwsgierig naar de wereld om hen heen. Vanuit dit enthousiasme zal de motivatie groeien en zullen kinderen tot ontwikkeling komen. Door goed naar onze kinderen te kijken en aan te sluiten op hun ontwikkeling en interesse, prikkelen we de nieuwsgierigheid én hun enthousiasme. We werken zelf met enthousiasme en dat werkt aanstekelijk! 

 .